بلاگ

چه زمانی ماساژ برای درد شانه ها مناسب است؟

چه زمانی ماساژ برای درد شانه ها مناسب است؟

درد شانه می تواند علل بسیاری داشته باشد و مناسب بودن ماساژ درمانی و نوع ماساژ مورد استفاده به عنوان درمان به علل درد شانه بستگی دارد.

شانه یک مفصل پیچیده است و فعالیت های روزمره ما به گونه ­ای است که ما را در معرض خطر  صدمه دیدن قرار می­ دهد که این خطرات ناشی از استفاده­ ی تکراری و درد ناشی از نوع قرار گرفتن نامناسب مفاصل است. تحمل درد شانه برای ما بسیار دشوار است زیرا که از جهات مختلف توانایی ما در انجام کار ها را مختل می­ کند، به ویژه برای کسانی که کارهای فیزیکی را با دست و بازوی خود انجام می دهند. حدود ۲۰% از مردم حداقل یک بار با درد شانه مبارزه می کنند، اما تنها در حدود ۵۰ % از این موارد در عرض شش ماه از بین می رود.

در این­جا به برخی از علل درد شانه اشاره می ­شود، همچنین  نگاهی به نحوه ماساژ درمانی شده است که ممکن است مفید باشد.

ماساژ شانه

بیماری بورسیت – کیسه های پر شده با مایع (بورسا) که در مفاصل در سراسر بدن یافت می شود، از جمله شانه، به عنوان خط فاصل بین استخوان مفصل عمل می کند و اصطکاک بین عضلات و استخوان را کاهش می دهد. استفاده بیش از حد از مفصل گاهی منجر به التهاب و تورم بورسا می شود و باعث درد می شود. در حالی که ماساژ درمانی نمی تواند به طور مستقیم تورم یا التهاب را در بورسا کاهش دهد، ماساژ را می توان برای آزاد کردن عضلات و تاندون ها در مفصل که باعث کاهش فشار بر روی بورسا می­ شود، مورد استفاده قرارداد. یخ نیز می تواند پس از کار بدنی به منظور کاهش التهاب استفاده شود.

  • بیماری تاندونیت – تاندون چیزی است که عضلات را به استخوانها متصل می کند. استفاده بیش از حد از عضلات یا مفصل ممکن است باعث ایجاد التهاب تاندون شود، و در کوتاه مدت باعث تاندونیت حاد می شود. بیماری های تخفیف دهنده یا شرایطی مانند آرتریت یا آسیب های تکراری ممکن است منجر به تاندونیت مزمن شود. ماساژ درمانی به طول تاندون ها کمک می ­کند و تنش در عضلات را کاهش می­ دهد و فشار روی تاندون ها را آزاد می­ کند. دامنه حرکات کششی، تکنیک های قفل- و کشش و اصطکاک روی پیوستگی ها تاندونیت را از بین می برد. استفاده از یخ پس از درمان به کاهش تورم و التهاب کمک می کند.
  • بیماری آرتریت – علائم تورم، درد و سفتی در مفصل اغلب نتیجه آرتریت می باشد. استئوآرتریت معمولا به دلیل سایش و پاره شدن در شانه است. در حالی که ماساژ نمی تواند التهاب را از مفصل ملتهب کاهش دهد، اما می تواند کشش عضلانی را در ناحیه اطراف آن آزاد کند و فشار روی مفصل را آزاد کند. ماساژ هنگام آرتریت در مرحله حاد انجام نمی شود، زیرا پاسخ التهاب بسیار زیاد است و ممکن است باعث درد بیشتری شود.
  • چسبندگی – هنگامی که بالای تیغه شانه (آکرومیون) روی تاندون روتاتور کاف و بورسا فشار وارد می ­کند گیر افتادگی یا چسبندگی ایجاد می ­شود.، چسبندگی عملکرد و حرکات طبیعی شانه را تحت تاثیر قرار می دهد. ماساژ می تواند عضلات را از چسبندگی آزاد کند، یا  این که مفصل را از شرایطی که باعث ایجاد چسبندگی می­ شودخارج کند.
  • شکستگی – فعالیت های ورزشی و سقوط اغلب علت شکستگی استخوان های شانه، ترقوه، تنه استخوان بازو واستخوان کتف (تیغه شانه) است. اگر مشتری در معرض سقوط یا ضربه بوده بنا بر­این شکستگی مشکوک است، و باید توسط پرتو اشعه ایکس برای تأیید مورد بازدید قرار بگیرد. ماساژ برای شکستگی ممنوع است.
  • آسیب دیدگی روتاتور کاف – آسیب های ناشی از روتاتور کاف باعث ایجاد درد ناخوشایندی در شانه می شود و در بیمارانی که بطور مکرر در حرکات شغلی و ورزشی فعالیت می کنند، شایع است. استفاده تکراری از شانه و آسیب ناشی از آکرومیون می تواند منجر به مو برداشتن در تاندون روتاتور کاف شود . درجه پاره شدن اندازه گیری می شود و میزان آسیب توسط پزشک تعیین می شود . تکنیک های عصبی عضلانی و میوفاسال می توانند چسبندگی و نقاط ماشه ای در عضلات روتاتور کاف را درمان کنند، وهمچنین باعث کاهش درد و بهبود عملکرد می­شوند. محدوده حرکات کششی نیز ممکن است به بهبود حرکت و عملکرد و همچنین آزاد کردن عضلات اطراف آن کمک کند، از جمله در درمان تراشه های پایین تر و میانی، رمبوید ها و ساروتوس قدامی موثر است.
  • شانه منجمد – همچنین به عنوان چسبندگی کپسولی شناخته شده است، افزایش سختی و درد در مفصل شانه ها از نشانه های این عارضه است. که این عارضه ناشی از چسبیدن فیبرهای کپسولی مشترک کپسول مفصلی گلنوهومرال است. درمان شانه ی یخ زده  شامل طیفی از حرکات  کششی و تمرینات مختلف است، اصطکاک فیبر صلیبی از پیوستگی  های اطراف و بافت نرم و تزریق داروهای بالقوه کورتیکواستروئید به کپسول مفصلی از روش های درمان این بیماری است. گاهی اوقات عمل جراحی آرتروسکوپی ضروری می شود. بازیابی شانه های یخ زده معمولا چندین ماه طول می کشد و گاهی  تا بیش از یک سال طول می­ کشد.

ماساژ درمانی اغلب برای درد شانه مفید است، اگر چه به طور مستقیم اثر نمی گذارد، اما با آزاد کردن محدودیت های عضلانی در بافت های اطراف، که طیف وسیعی از حرکات مفصل را پوشش می­ دهد. با افزایش الیاف عضلانی، نقاط ماشه ای و کشش در  تاندون ها را آزاد می ­کند.، در مجموع ما می توانیم عملکرد در مفصل شانه را بهبود بخشیم و به کاهش درد برای مشتریانمان کمک کنیم.

مطالب مرتبط

1 نظر در “چه زمانی ماساژ برای درد شانه ها مناسب است؟

  1. محمدقاسیم براتی گفت:

    یک ماساژ میخوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *