بلاگ

ماساژ سوئدی چیست؟

ماساژ سوئدی چیست؟

ماساژ سوئدی متداول­ ترین و شناخته شده ­ترین نوع  ماساژ در غرب می ­باشد. این ماساژ پایه و اساس سایر انواع ماساژهای غربی نظیر ماساژ ورزشی، ماساژ عمقی بافت و ماساژ رایحه درمانی می­ باشد. این ماساژ بر پایه مفهوم آناتومی و فیزیولوژی در غرب می ­باشد که در جهت مخالف با خطوط انرژی در سیستم ماساژ آسیایی است.

در صورتی که برای اولین بار به مجتمع ­های آب درمانی مراجعه کرده­ اید و یا تاکنون ماساژ را تجربه نکرده­ اید، ماساژ سوئدی بهترین نقطه برای شروع می­ باشد. بیشتر افراد به مدت ۶۰-۵۰ دقیقه تحت ماساژ سوئدی و یا ماساژ عمقی عضلات قرار می­ گیرند. ولی ۷۵ تا ۹۰ دقیقه زمان مناسب برای ماساژگر برای کار با عضلات و نیز کسب نتایج مطلوب می ­باشد.

ماساژ سوئدی می ­تواند آهسته و نرم و یا قدرتمند و نیروبخش باشد که وابسته به روش شخصی ماساژگر و نیز مواردی که فرد انتظار دارد بستگی دارد.

در صورتی که قادر به تحمل فشارهای بیشتر می ­باشند و می ­خواهید از دردهای مزمن عضلانی رهایی یابید، بهتر است که یک وقت برای ماساژ عمقی عضلات رزور کنید که نوعی دیگر از ماساژ سوئدی می­ باشد. در صورتی که درد دارید، بهتر است که یکسری از دوره­ های ماساژ را برای کسب نتیجه مناسب سپری کنید.

ماساژ سوئدی و سایر انواع ماساژهای درمانی توسط افراد آموزش دیده و دارای گواهی صورت می ­گیرد.

در تمامی انواع ماساژهای سوئدی، ماساژگر در ابتدا سطح پوست را با روغن ماساژ چرب کرده و سپس ضربات مختلف ماساژ را بر بدن وارد می­ کند. این حرکات منجر به گرم شدن عضلات، از بین رفتن تنش و نیز شکسته شدن تدریجی گره­ ها یا بافت­ های چسبنده می­ شود. ماساژ سوئدی در بین سایر مزایای خود منجر به احساس راحتی در فرد می ­شود.

پیش از شروع ماساژ، درمان­گر در رابطه با هر نوع آسیب و یا شرایط خاص که باید از آن آگاه باشد از شما سوال خواهد کرد.

مواردی که باید به ماساژگر اطلاع دهید شامل نواحی با درد یا تنگی، آلرژی و یا سایر شرایط نظیر بارداری می­ باشد. همچنین می ­توانید بیان کنید که ماساژ ملایم و یا شدید را دوست دارید. در صورتی که بیمار هستید، بهتر است تحت  ماساژ قرار نگیرید.

پس از مشورت، درمان­گر در رابطه با نحوه دراز کشیدن شما بر روی میز به صورت رو به جلو یا رو به پشت آموزش­ هایی را می ­دهد و خود اتاق را ترک می­ کند و پیش از وارد شدن مجدد در رابطه با آماده شدن شما سوال می ­پرسد.

عامل برهنگی

در طول ماساژ سوئدی، شما معمولاً بدون لباس و با یک حوله هستید. درمان­گر تنها پوشش نواحی را که بر روی آن کار می ­کند را بر می ­دارد. در صورتی که برهنه بودن باعث اذیت می ­شود، می ­توانید لباس­ های زیر خود را نگه دارید،کاری که بسیاری از افراد تازه وارد انجام می­ دهند.

معمولاً در ابتدا به شکم می ­خوابید و سر در یک چارچوب U شکل قرار می ­گیرد که منجر به قرار گیری نخاع در وضعیت طبیعی می ­شود. ماساژگر به آرامی با حرکات بر روی پشت شما شروع می ­کند که شامل ضربه­ زدن، مالش، ورزدادن و حرکات کششی می­ باشد.

زمانی که ماساژ پشت تمام شد، به سراغ نواحی پشت هر یک از پاها می ­رود. پس از اتمام این کار، از شما می ­خواهد تا برگشته و رو به پشت بخوابید. سپس ماساژ قسمت­ های جلویی پا، بازوها و در انتها به گردن و شانه می ­رسد.

با این حال برخی از ماساژگرها روش خاص خود را دارند و ترتیب  ماساژ دیگری را اجرا می ­کنند. در صورتی که تنها ۵۰ دقیقه وقت داشته باشید، می ­توانید درخواست کنید که زمان بیشتری را برای نواحی خاصی صرف کند. همچنین می­ توانید در رابطه با افزایش یا کاهش فشار نیز درخواست دهید.

ماساژ سوئدی معمولاً شامل کارهای عمقی ­تر بر روی نواحی با فشردگی­ های عضلانی می ­باشد، با این حال در صورتی که ماساژ عمقی­ تر با حرکات شدیدتر را می­ خواهید، بهتر است برای  ماساژ عمقی بافت زمان رزور کنید.

هزینه ماساژ سوئدی متفاوت بوده و وابسته به مجتمع آب­ درمانی و نیز فرده ماساژ دهنده دارد. همچین هزینه آن به محل زندگی و نیز میزان لوکوس بودن مجتمع آب درمانی نیز بستگی دارد.

چرا تحت عنوان ماساژ سوئدی نامیده می­ شود

ماساژ سوئدی بر خلاف نوع آسیایی  ماساژ که مبتنی بر نقاط انرژی می ­­باشد، وابسته به مفاهیم آناتومی و فیزیولوژی می ­باشد. پزشک هلندی، Johan Georg Mezger (1909-1838) به عنوان فردی شناخته می­ شود که حرکات اولیه ضربه­ ای را ابداع کرد که در ادامه به ماساژی که هم اکنون انجام می ­دهیم تبدیل شد.

در ابتدای قرن ۱۹، فیزیولوژیست سوئدی، Per Henrik Ling (1839-1776) در دانشگاه استکهلم، روشی را تحت عنوان “ژیمناستیک سوئدی” توسعه داد که شامل حرکاتی بود که توسط درمان­گر اجرا می­شود. این روش در اروپا تحت عنوان “حرکات سوئدی” شناخته شده و پس از ورود به آمریکا در سال ۱۸۵۸ تحت عنوان “حرکات سوئدی درمانی” شناخته شد.

بر اساس نظر Robert Noah Calvert، نویسنده کتاب، “تاریخچه ماساژ” سیستم Mezger با سیستم Ling تلفیق شده و به دلیل مقدم بودن این سیستم، روش Ling تحت عنوان “سیستم ماساژ سوئدی” نامیده شد. امروزه این روش در آمریکا تحت عنوان “ماساژ سوئدی” و در سوئد تحت عنوان “ماساژ کلاسیک” نامیده می­ شود.

ماساژ سوئدی در نیمه اول قرن ۲۰ تکامل یافت تا به عنوان یک سیستم کامل فیزیوتراپی شامل دستکار ­ های نرم بافت، حرکات، آب درمانی و الکتروتراپی شناخته شود. با ورود پزشکی مدرن، بیمارستان­ ها و داروهای جدید، این روش کمتر مورد توجه قرار گرفت. بنجامین بیان می­ کند که اشتیاق برای  ماساژ در دهه ۱۹۷۰ به عنوان بخشی از حرکت­ های فرهنگی بود. موسسه Esalen در کالیفورنیا، ماساژ Esalen را ابداع کرد، که توسط نور شمع صورت می­ گرفت.

این روش، ماساژ سوئدی را نیز تحت تاثیر قرار داد و منجر به تبدیل این  ماساژ به حرکات ملایم­ تر شد. در صورتی که به دنبال نتیجه گرفتن می باشید، بهتر است یک زمان برای ماساژ عمقی عضلات رزور کنید. امروزه ماساژ سوئدی و ماساژ عمقی عضلات بیشتر در مراکز آب­ درمانی درخواست می­ شود. پیش و در طول جلسه ماساژ سوئدی، با درمان­گر خود در ارتباط باشید، این کار باعث می ­شود که ماساژ بسته به نیازهای شما تغییر کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *