بلاگ

ماساژ درمانی

تاریخچه ماساژ درمانی چیست؟

ماساژ درمانی قدمتی هزاران ساله دارد. در نوشته های چین باستان، ژاپن، هند، کشورهای عربی، مصر و یونان (بقراط ماساژ را به عنوان هنر مالش تعریف کرده است) و رم به ماساژ اشاره شده است.در طول دوره رنسانس در اروپا ماساژ شدیدا رایج شده بود. در ۱۸۵۰، دو پزشک آمریکایی که در سوئد تحصیل کرده بودند موضوع ماساژ درمانی را در آمریکا مطرح کردند، که در آنجا ماساژ درمانی به محبوبیت رسید و برای انواع مقاصد سلامتی مورد استفاده قرار گرفت. با پیشرفت های علمی و فناوری در درمان پزشکی در طول ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰، محبوبیت ماساژ در آمریکا کاهش یافت. علاقه به ماساژ در دهه ۷۰ و به ویژه در میان ورزشکاران احیا شد.

فواید سلامتی ماساژ درمانی چیست؟

براساس خلاصه مذاکرات بهداشت ملی در سال ۲۰۰۷، که شامل بررسی جامع استفاده از CAM به وسیله آمریکایی ها می باشد، برآورد شد که در طول سال پیشین حدود ۱۸ میلیون آمریکایی بزرگسال و ۷۰۰۰۰۰ کودک از ماساژ درمانی استفاده کردند. مردم از ماساژ برای انواع مقاصد مربوط به سلامت، اعم از تسکین درد، احیا آسیب های ورزشی، کاهش استرس، افزایش آرامش، کاهش اضطراب و افسردگی و کمک به سلامتی استفاده می کنند.

ماساژ درمانی چیست و انواع ماساژ کدامند؟

اصطلاح ماساژ درمانی شامل تکنیک های بسیار گوناگونی می باشد. به طور کلی، درمانگران اقدام به مالش و فشار ماهیچه ها و دیگر بافت های نرم بدن می کنند. آن ها معمولا از دستان و انگشتان خود استفاده می کنند اما ممکن است گاهی اوقات از آرنج، ساعد یا پای خود نیز استفاده کنند.

انواع ماساژ درمانی: چند مثال

در ماساژ سوئدی درمانگران از از ضربات طولانی، ورز، حرکات دایره ای عمیق، لرزش و ضربات آهسته استفاده می کنند. ماساژ ورزشی مشابه با ماساژ سوئدی می باشد و مطابق با نیازهای ورزشکاران می باشد. تمرکز ماساژ بافت های عمیق و ماساژ نقاط ماشه ای بر میوفاسیالف ماهیچه های گره ای است که زمانی که تحت فشار قرار می گیرند دردناک می شوند و علائمی در سایر نقاط بدن ایجاد می کنند.

درمانگران ماساژ برای درمان بیماران چه می کنند؟

درمانگران ماساژ در محیط های مختلف از جمله دفاتر خصوصی، بیمارستان ها، خانه های سالمندان و باشگاه های تناسب اندام و ورزشی کار می کنند. بعضی از آنها به خانه یا محل کار بیمار مراجعه می کنند. آنها تلاش می کنند تا یک محیط آرام بخش و تسکین دهنده ایجاد کنند.

معمولا درمانگران از بیماران جدید درباره علائم، سابقه پزشکی و نتایج مورد نظر سوال می پرسند. آنها از طریق لمس مناطق دردناک یا ناراحت مقدار فشار لازم را تعیین می کنند.

معمولا بیماران با لباس های گشاد یا به صورت برهنه بر یک تخت دراز می کشند (بدن آنها با یک ملحفه پوشانده می شود). درمانگران برای کاهش اصطکاک بر روی پوست از روغن یا لوسیون استفاده می کنند. گاهی اوقات افراد در حالت نشسته بر روی صندلی ماساژ درمانی را دریافت می کنند. یک جلسه ماساژ نسبتا کوتاه می باشد اما ممکن است حتی یک ساعت یا بیشتر به طول انجامد.

عوارض جانبی و خطرات ماساژ درمانی چیست؟

به نظر می رسد ماساژ درمانی خطرات جدی اندکی داشته باشد، البته در صورتی که به وسیله درمانگری انجام شود که به خوبی آموزش دیده است و به علائم خطر توجه می کند. تعداد صدمات جدی گزارش شده ماساژ درمانی بسیار اندک هستند. عوارض جانبی ماساژ درمانی شامل درد یا ناراحتی موقت، کبودی، تورم و حساسیت یا آلرژی به روغن های ماساژ است.

در موارد زیر باید ماساژ درمانی با احتیاط صورت گیرد:

  • در افراد مبتلا به اختلالات خون ریزی یا تعداد پلاکت خون پایین و افرادی که داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین مصرف می کنند، باید از ماساژ شدید اجتناب کنند.
  • قسمت هایی از بدن که احتمال لخته شدن خون، شکستگی دارند و یا زخم های باز و در حال بهبود، عفونت های پوستی و یا استخوان های ضعیف (مانند پوکی استخوان و سرطان) وجود دارد و یا قسمت هایی که اخیرا جراحی شده اند نباید ماساژ داده شوند.
  • اگرچه در کل به نظر می رسد که ماساژ درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان بی خطر است، آنها باید پیش از هرگونه ماساژی که با فشارهای عمیق یا شدید همراه است با انکولوژیست خود مشورت کنند. معمولا فشار مستقیم بر تومور خطرناک است. بیماران سرطانی باید مسائل مربوط به ماساژ درمانی را با انکولوژیست خود مطرح کنند.
  • زنان باردار باید پیش از ماساژ درمانی با پزشک خود مشورت کنند.

مطالب مرتبط

1 نظر در “ماساژ درمانی

  1. میثم محمدی گفت:

    ممنون از سایت فوق العادتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *