بلاگ

نقش ماسا­ژ درمانی در سلامتی قلب

نقش ماسا­ژ­درمانی در سلامتی قلب

مدتی طولانی است که ماساژ درمانی به عنوان روشی آرامش ­بخش شناسایی سده است، ماساژ درمانی احساس آرامش و آسودگی خاطر به انسان می ­بخشد، و سال هاست که مردم برای کاهش استرس و اضطراب از آن استفاده می ­کنند.اما آیا واقعا ماسا­ژ­درمانی می­ تواند جزئی از سلامتی قلب و سبک زندگی باشد؟

بیماری قلبی

بیماری قلبی معمولا به شرایطی که جریان خون در رگ ها­را تحت تاثیر قرار می ­دهد بستگی دارد. این شرایط عبارتند از بیماری های شریان سرخرگ تاجی قلب، مشکلات ریتم قلب (غیر طبیعی بودن ریتم قلب) و همچنین عیوب مادر­زادی قلب که فرد بیمار با این عیوب متولد شده است. بیماری های قلبی عروقی شامل وضعیتی همچون مسدود شدن رگ های خونی، که می­ تواند منجر به درد قفسه­ ی سینه( آنژین)  و همچنین حمله ­ی قلبی بشود.

دلایل زیادی برای بیماری های قلبی وجود دارد، که شامل عیوب مادر­زادی قلب،  بیماری های شریان سرخرگ تاجی قلب، دیابت، سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد الکل، فشار خون بالاو استرس می ­باشد. کار های کمی می ­توان برای بیماری های مادر­زاد انجام داد، در حالی که انتخاب سبک زندگی تاثیر بسیار مهمی روی سلامتی قلب می ­گذارد. یک رژیم سالم، اجتناب از مصرف مواد مخدر، اجتناب از الکل و سیگار کشیدن و همچنین ورزش منظم راهی مناسب برای حفظ سلامت قلب است.

استرس و اضطراب

اغلب، بیماری های قلبی شروع به توسعه­ می ­کنند یعنی اینکه یک سری نتایج بلند مدت ایجاد می ­کنند، همچون اضطراب و استرس مزمن. استرس و اضطراب میزان هورمون ها­ی استرس همچون کورتیسول و آدر­نالین را بالا می ­برند. این هورمون ها باعث می­ شوند تعداد تنفس  با افزایش ضربان قلب افزایش پیدا کند، و همچنین فشار خون را نیز افزایش می ­دهند. این واکنش ها­ بدن شما را برای جنگ و گریز آماده می­ کنند.. وقتی شما در طی روز ها، هفته ها­ و سال ها تحت استرس باشید، این مقدار استرس به تدریج بیشتر شده و قلب شما با صدمات جدی مواجه می­ شود. مطالعات نشان می ­دهد که استرس باعث لخته شدن خون می­ شود، که احتمال حمله­ ی قلبی را بالا می ­برد.

 

ماسا­ژ به مدیریت استرس و اضطراب کمک می ­کند.

ماساژ درمانی نشان داده است  که در مدیریت استرس و اضطراب بسیار خوب عمل می­ کند و دلیلش این است که به دو جنبه ی مهم بیماری  توجه می ­کند که  این دو جنبه به شرح زیر است:

۱-فقدان خواب برای ترمیم ذهن

۲-درد ناشی از تنش مزمن عضلات

اثبات شده است که ماساژ درمانی استرس را کاهش می ­دهد و کیفیت و مقدار خواب را در کودکان  افزایش می ­دهد،همچنین در بهبود  بیماری سرطان و درد مزمن در عضلات را بهبود می ­بخشد. به وسیله­ ی خواب رنج های ناشی از استرس و اضطراب بهبود می ­یابد، به عبارتی بدن می­ تواند خود را باز­یابی کند و هورمون ها­ی آدرنالین و کورتیسول به حالت عادی بر­می ­گردد،البته فقط در حالتی که شرایط موقتی باشد.

ماسا­ژ برای تسکین درد

ماسا­ژ نشان داده است که بطور قابل توجهی  سطوح درد را در شرایطی که درد مزمن ناشی از بیماری تورم مفاصل وجود دارد، کاهش می­ دهد.  وقتی ما درد می­ کشیم، استرس شروع به فعالیت می ­کند و کورتیسول و آدرنالین را افزایش می ­دهد. حالت استرس به این صورت رخ می ­دهد که ما احساس اضطراب می­ کنیم و توانایی آرام بودن را از دست می ­دهیم و به تدریج این احساس وسیع تر می­ شود. استرس حالتی را ایجاد می ­کند که به قلب صدمه می ­زند.

مطالعات پیرامون تاثیر ماسا­ژ روی استرس، درد و سلامتی قلب

  • ماساژ درمانی و بطور ویژه ماسا­ژ سوئدی نشان داده است که استرس، اضطراب و درد را کاهش می ­دهد و بطور موازی خواب را هم بهبود می ­بخشد
  • یک مطالعه در مورد تاثیر ماسا­ژ ­درمانی روی زنی که فشار خون بالایی داشت نشان داد که بعد از چهار هفته فشار خون و ضربان قلب او به کمک ماسا­ژ سوئدی کاهش پیدا کرده است.
  • یک مطالعه­ ی دیگر روی کودکی مبتلا به بیماری قلبی نشان داد که  ماساژ درمانی بر روی او که تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، سبب کاهش فشار خون و درد شد.
  • در مطالعه­ ای دیگر، ماساژ نشان داده است که کاهش فشار سیستولیک بطور متوسط  تا ۱۰٫۴ میلی متر جیوه (۰٫۰۶> فشار) و کاهش فشار دیاستولیک بطور متوسط تا ۵٫۳ میلی متر جیوه (۰٫۰۴> فشار) برای  یک شریان متوسط است. همچنین در حالت عادی  کاهش فشار تا ۷ میلی متر جیوه ( ۰٫۴۷> فشار) و متوسط کاهش نرخ ضربان قلب ده تپش درهر ثانیه است (۰٫۰۰۰۳> فشار).

در حالی که بسیاری از وضعیت های قلب غیر قابل اجتناب است ، ماساژ درمانی نشان داده است که بطور قابل ملاحظه ای در کاهش اضطراب و استرس مفید است، حتی در شرایطی که بیماری مادر­زاد باشد. البته این امر به وضعیت قلبی و عروقی و سبک زندگی فرد هم مرتبط است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *