بلاگ

ماساژ­ درمانی نقش مهمی در کاهش علائم بیماری ام اس دارد

ماساژ ­درمانی نقش مهمی در کاهش علائم تصلب بافت های چند­گانه (بیماری ام اس) دارد

در مورد نقش مهم ماسا­ژ درمانی در تسکین علائم  بیماری ام اس بیشتر بدانید، چهار نکته را در مورد کار با این جمعیت رعایت کنید، همچنین بهترین سه راه را برای بیماران ام اس به اجرا بگذارید.

ام اس یک التهاب مزمن است تصلب بافت های چندگانه (ام اس) یک  بیماری التهاب مزمن است که از سیستم عصبی مرکزی ناشی می­ شود. ام اس با توجه به نوع التهاب، محل التهاب و مقدار آسیب متفاوت است، دمیلیلیشن و آکسون  از طریق مغز آسیب می ­بینند و در نخاع طیف وسیعی از علائم را منجر می ­شود. هر جا که سیستم ایمنی بدن به غلاف میلین که  یک لایه محافظ پیرامون الیاف عصبی می ­باشد، حمله کند آسیب رخ می ­دهد. این التهاب، بافت زخم و ضایعات وارده به اعصاب منجر به طیف وسیعی از علائم می ­شود. ام اس معمولا در سنین ۲۰ تا ۴۰ سال رخ می ­دهد.

چهار نوع اصلی ام اس

۱- تجدید حیات یا عود کردن ام اس: عود کردن ام اس شامل تعین عود بیماری بعد از بهبود آن است. در طی بهبود،بیماری پیشرفت نمی ­کند.

۲- سندروم جداسازی بالینی: سندروم جدا­سازی بالینی بر اساس قسمتی از علائم ناشی از دمیلیلیشن که ۲۴ ساعت یا بیشتر طول می ­کشد تعین می­ شود. این قسمت ها می ­توانند یک طرفه و ناشی از یکی از علائم جراحات باشند، یا چند طرفه و ناشی از بیش از یکی از علائم جراحات باشند.

۳- پیشرفت اولیه ام اس: پیشرفت اولیه ام اس شامل کاهش عملکرد عصبی  است که از علائم بیماری است.

۴- پیشرفت ثانویه ام اس: در این مرحله بیماری عود می­ کند یا پیشروی می ­کند و مقدار آن افزایش می ­یابد.

سه علامت عمده­ ی ام اس

ام اس بیماری است که به دلیل ا­لتهابات در نهایت موجب زوال سیستم اعصاب مرکزی می­ شود علائم ام اس می­ تواند بطور قابل ملاحظه­ ای بر زندگی شخصی بیمار اثر بگذارد. خستگی،درد و اختلالات حرکتی سه علامت مخرب ام اس هستند.

۱- خستگی عمده ترین علامت گزارش شده از بیماری ام اس است،۸۰% مردم خستگی یا خستگی حاد را تجربه  کرده­ اند، خستگی می­ تواند نا­توان کننده ظاهر شود، ضعف ماهیچه ها­ سبب ناتوانی در کار می­ شود و حتی سبب ناتوانی در پیاده روی می­ شود. در این شرایط تعادل ناممکن است چون خستگی و ضعف در  ماهیچه ها غلبه می ­کند.

۲- اثرات درد شامل ۳۰% تا ۹۰% بیماران مبتلا به ام اس می ­باشد، که البته به مقیاس مطالعات بستگی دارد و می ­تواند تاثیر مخربی روی زندگی فرد و انجام فعالیت ها­ی روز­مره او داشته باشد.

۳- در نهایت اختلالات حرکتی حدود ۸۰% در بیماران ام اس گزارش شده است، اختلالات حرکتی اغلب تمام عملکرد ها­ و تحرک فرد را مختل می ­کند.

 

ماسا­ژ­درمانی نشان داده است که علائم خستگی، درد و اختلالات حرکتی را کاهش می­ دهد.

مدت هاست ثابت شده که ماسا­ژ درمانی خستگی، درد و همچنین ورم و التهاب بدن،و تنش عضلا­نی را کاهش می ­دهد. کاهش درد تا حدی ناشی از کاهش استرس می باشد، اما وقتی درد تشدید می­شود کاهش درد تا حدی به کاهش تنش در بافت های عضلانی و  افزایش تحرک مفصل مربوط می­ شود. ماسا­ژ درمانی با توجه به هر دو مورد که ذکر شد می ­تواند به کاهش درد کمک کند.

ماسا­ژ سوئدی گردش خون را به­ وسیله­ ی جا­به­ جایی فیزیکی خون و مایعات درسر­تا­سر  بدن افزایش می­ دهد و گردش خون و ورود اکسیژن تازه به داخل بافت های عضلانی را افزایش می­ دهد. افزایش انقباض مویرگی از طریق ماساژ آرام و همچنین حرکت مایع لنفاوی، التهاب و ورم را کاهش می ­دهد. افزایش گردش خون همچنین می ­تواند در کاهش زخم های بسترکمک کند، زخم بستر هنگامی رخ می­دهد که خستگی مفرط سبب بی تحرکی و سکون فرد می­ شود. ماساژ نشان داده است که بوسیله­ ی ایجاد آرامش در عضلات و افزایش طیف حرکت در عضلات و مفاصل می ­تواند اختلالات حرکتی را کاهش دهد. همچنین ماسا­ژ نشان داده که حال روانی فرد را بهبود می­ بخشد، و حالت آمادگی بدنی و احساس خوب بودن به فرد می­ بخشد، که معولا افرادی که از بیماری ام اس رنج می برند در این مسائل دچار فقدان هستند.

احتیاط

در حالی که ماسا­ژ­درمانی اثرات مثبتی روی بیماران ام اس دارد، در هنگام کار با این جمعیت باید در چند مورد احتیاط را رعایت کرد. زیرا این بیماران که از خستگی مفرط رنج می ­برند، بعد از ماساژ بسیار ریلکس و آرام می ­شوند. امابه این معنا نیست که ماساژ قادر به بلند کردن فرد از روی تخت باشد. بلکه خستگی مفرط می­ تواند توسط آرامش کامل بافت عضلانی تشدید شود، و فرد مبتلا به ام اس در انجام فعالیت ها ناتوان می­ شود.

چهار مورد ملاحظات بیشتر در مورد کار با بیماران مبتلا به ام اس

۱- اغلب بخاطر درد و اختلالات حرکتی دشوار است که بتوانیم این بیماران را در وضعیت راحتی استقرار دهیم.

۲- مشکلات عدم تحرک این بیماران ممکن است شرایط سختی را برای استقرار آن ها روی تخت یا بلند کردن آن ها از روی تخت ایجاد کند.

۳- ماسا­ژ بافت های عمیق یا ماسا­ژ نقاط ماشه ای بدن ممکن است علائم درد و خستگی را در بیمار افزایش دهد. همچنین ممکن است که سیستم عصبی مرکزی را بیش از حد تحریک کند و التهاب افزایش یابد، که شرایط را بد­تر می ­کند.

۴- درد مزمن ماهیچه­ ای(میوفاسیال) که در ارتباط با نقاط ماشه­ ای بدن است می ­تواند برای بیماران مبتلا به ام اس شدید تر شود.

سه راه از بهترین روش های ماساژ بیماران مبتلا به ام اس

بهترین راه برای ماسا­ژ درمانی بیماران ام اس، فشار متوسط بدون تماس مستقیم با تمام بدن می­ باشد.

۱-ماساژ سوئدی اگر با فشار متوسط و ملایم انجام شود، همان­طور که رفلوکسوژی (بازتاب درمانی) ملایم است، بطور قابل ملاحظه ای رنج بیماران مبتلا به ام اس را تسکین می­ دهد.

۲- نشان داده شده است که بازتاب درمانی بدون وارد کردن فشار نا مناسب به عضلات روی سیستم عصبی تاثیر می­ گذارد. تمرینات تحرک مفاصل می­ تواند برای بازگرداندن تحرک و کاهش عدم تحرک کمک کند.

۳- طب فشاری نور، که بر روی انرژی های مریدانی بدن عمل می­ کند، می ­تواند سطوح انرژی بدن را بهبود ببخشد و تعادل را بدون تحریک شدید سیستم عصبی به بدن بازگرداند.

به این دلیل که علائم  بیمار مبتلا به ام اس  تا حد زیادی به موقعیت و شدت آسیب در مغز یا نخاع بستگی دارد، هر بیمار مبتلا به ام اس به ماسا­ژ درمانی نیاز دارد. ما­ساژ درمانگر ها با توجه به مقدار تجربه ­ی خودشان ممکن است چند روش را باهم ترکیب کنند و بهترین نوع ماساژ را برای بیمار مبتلا به ام اس اجرا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *