بلاگ

آیا ماساژ شیاتسو می­ تواند درد را معالجه کند؟

آیا ماساژ شیاتسو می­ تواند درد را معالجه کند؟

شیاتسو یک نوع ماساژ درمانی است که به طور مقدماتی در ژاپن توسعه یافت. و نام آن از اصطلاح ژاپنی به معنای ” فشار انگشت” گرفته شده است, و دلالت بر اعمال فشار به نقاط خاصی از بدن دارد. حال آنکه, شیاتسو ریشه در طب سنتی چینی (TCM) دارد, و اکنون بطور معمول در کل جهان تمرین می­ شوند.

چگونه شیاتسو عمل می­کند؟

درطب فشاری, متخصصان شیاتسو به نقاط خاصی از بدن فشار اعمال می­ کنند با تصور اینکه به نقاط انرژی خاصی به نام کانال های انرژی متصل شوند.

با تحریک این نقاط, هدف متخصصان درمان شناسی بالا بردن جریان نیروی زندگی است (که به عنوان  “chi” شناخته شده). براساس اصول TCM, موانع بر سر راه جریان chi گستره وسیع بیماری­ ها می­ باشد.

اگرچه دانشمندان مشخص کرده­ اند که چگونه یا چرا شیاتسو تا حالا سلامتی را بهبود بخشیده است, به صورت نظری بیان کرده ­اند که معالجه و درمان می ­تواند دستگاه عصبی سمپاتیک را آرام کند و به نوبه خود, گردش خون را تحریک می­ کند,استرس را کاهش می ­دهد و درد را آرام می­ کند.

شیاتسو چگونه احساس می شود؟

در هنگام تمرین شیاستو, ماساژ درمان­ها از انگشتان شست­ها و کف دست­ها در یک سلسله مراتب پیوسته استفاده می ­کنند. لای انگشتان برای اعمال فشار در طول درمان استفاده می ­شوند و هر نقطه به مدت ۲ تا ۸ ثانیه فشار داده می­ شود.

در بعضی حالات, نقاط تحت فشار که در طول شیاتسو تحریک شده ­اند حساس می ­شوند. کسانی که تحت درمان شیاتسو قرار می­ گیرند اغلب از آن به عنوان “درد خوب ” یاد می­ کنند, اما مهم است به متخصص خودتان اطلاع دهید اگر احساس ناراحتی یا درد  در طول ماساژتان وجود داشت.

متخصص شما سپس می­ تواند فشار را تغییر دهد تا شما ماساژ راحت تری داشته باشید.

کاربردهای شیاستو

شیاتسو اغلب برای درمان استرس استفاده می ­شود و از بدن در برابر بیماری ­های ناشی از استرس محافظت می ­کند, به  علاوه, گفته شده است شیاتسو در درمان مشکلات سلامتی زیر موثر است: اضطراب, التهاب مفاصل, تنگی نفس, کمر درد, برونشیت, سرما خوردگی, یبوست, سرفه, افسردگی, سردرد, بی خوابی, درد­های قاعدگی, میگرن, گردن درد, شانه درد,سندرم پیش از قاعدگی, سیاتیک و مشکلات سینوسی.

شیاتسو هم چنین انرژی را افزایش می ­دهد و ترمیم زخم ها را بالا می­ برد و دستگاه گوارشی را تحریک می­ کند.

مزایا ی شیاتسو

بررسی و تحقیق اثرات شیاتسو روی سلامتی محدود شده است, اما شواهدی وجود دارد که مزایای آن را نشان می ­دهد.

برای مثال, یک مقاله ی منتشر شده در مجله پزشکی تکمیلی و پیشنهادی در ۲۰۰۸ نشان می­ دهد که شیاتسو می ­تواند به کاهش استرس و کم کردن خستگی کمک کند. در یک بررسی از ۶۳۳ نفر که به تازگی ۶ ماه درمان شیاتسو را انجام داده بودند محققان در یافتند که شیاتسو به کم کردن علائم بیماری ماهیچه ای و مفاصلی کمک می­ کند.

چند تحقیق نشان داده اند که شیاتسو در درمان عوامل به وجود آورنده درد موثر است. در یک تحقیق آزمایشی که در مجله درمان شناسی فیزیو لوژیکی  و دستی در ۲۰۱۳ , ۸ هفته از جلسات شیاتسو ۲ هفته ای شدت درد را کاهش می دهد و کیفیت خواب را در بیماران با فیبرومیالژیا بهبود می­ بخشد.

به علاوه یک تحقیق کوچک منتشر شده در مجله پرستاری کلی نگر در ۲۰۰۱ دریافت که شیاتسو به کم کردن درد و اضطراب در افراد با کمر درد کمک می­ کند.

اثرات ایمنی و جانبی

 شیاتسو به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می­ شود وقتی که توسط یک متخصص ماهر انجام شود, افراد باید احتیاط کنند و قبل از انجام تمرین شیاتسو با پزشک مشورت کنند. برای مثال, نگرانی وجود دارد که شاید شیاتسو اثرات مضری بر روی زنان باردار, بیمارانی که به تازگی تحت شیمی درمانی یا پرتو افکنی قرار گرفته ­اند, و افراد با شرایط asteoporosis , بیماران قلبی و بیماران خونی داشته باشد.

به علاوه شیاتسو نباید به طور مستقیم در روی کوفتگی­ ها, التهابات پوستی, زخم های التیام نیافته, برآمدگی­ ها, فتق شکمی یا نواحی شکستگی انجام شود.

شیاتسو همچنین نباید فورا بعد از عمل جراحی و در افراد با بیماری پوستی واگیر­دار و جوش­ دار یا با زخم ­های باز انجام شود.

پیشنهاداتی در باره شیاتسو

شیاتسو تنها نوعی از ماساژ درمانی است. در اینجا به یادگیری انواع دیگر ماساژ می­ پردازیم مانند, ماساژ عمیق بافتی ماساژ تایلندی, ماساژ سنگ داغ, ماساژ آروماتراپی.

اگر شما قصد استفاده از هر نوع ماساژ درمانی (مثل شیاتسو) را برای کنترل بیماری مزمن را دارید قبل از درمان با دکترتان صحبت کنید.

اطلاعات بیشتر

  • درمان روی میز ماساژ کوتاه یا روی یک زمین انجام می­ شود.
  • بر خلاف انواع دیگر ماساژ, هیچ روغن ماساژی به کار نمی­ رود, بنابراین شما در طول درمان کاملا پوشیده هستید. شما می­ توانید لباس مناسبی برای پوشیدن بیاورید.
  • غذای سنگین قبل از شیاتسو نخورید.
  • اگر برای بار اول به کلینیک یا مرکز مراجعه می­ کنید, حداقل ده دقیقه زود تر حضور پیدا کنید تا فرم­ های ضروری را کامل کنید. در غیر این صورت پنج دقیقه زودتر برسید ولی وقت کمی برای استراحت و تمدد اعصاب قبل از شروع شیاتسو خواهید داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *