بلاگ

استفاده از آب درمانی برای درمان درد و آسیب

استفاده از آب سرد و گرم برای درمان درد و آسیب

آب درمانی (ویکی پدیا) مجموعه ای عجیب از روش های استفاده از آب برای تسکین درد و تسلی آسیب دیدگی توسط گرما و سرما می باشد. این روش ها که بسیار عجیب و قدیمی به نظر می رسند شدیدا به درمان های فیزوتراپی و آب گرم درمانی مربوط می باشند که حدود یک قرن پیش رونق داشته اند.

آب درمانی خیلی هم قدیمی نیست، شما هر زمانی که دوش آب گرم می گیرید یا کیسه یخ را بر روی قوزک پای رگ به رگ شده خود قرار می دهید آب درمانی می کنید، اکنون سرما درمانی به یک رشته ورزشی بدل شده است و بسیاری از افراد ترمیم زخم های خود را در استخرها انجام می دهند. در حال حاظر اغلب افراد آب درمانی ساده را انجام می دهند و می توان با کمی تمرین در آن پیشرفت کرد.

چرا آب؟

آب درمانی وابسته به تنظیم حرارات می باشد و برای تغییر دمای بدن ما از آن استفاده می شود. آب یکی از ساده ترین روش ها برای سرمایش و گرمایش بدن انسان می باشد. مهم ترین اهداف آب درمانی تنظیم گردش خون، کاهش التهاب و دردهای عصبی می باشد.

آب ماده ای فراگیرنده است و می توان به چند روش از آن استفاده کرد:

  • برای اعمال فشار (ماساژ فواره آب)
  • برای مقاومت در طول ورزش
  • شل کردن عضلات (شناور درمانی)
  • برای قرار گرفتن پوست در معرض یک ماده (سولفات دو منیزی)
  • به عنوان یک رسانای برق (حمام برقی)

آب کاربردهای پزشکی بسیار زیادی مانند تمیزکردن زخم و درمان سوختگی نیز دارد.

آیا آب درمانی موثر است؟

اشکال گوناگونی وجود دارد که تعمیم آن غیرممکن است. برخی از روش های آب درمانی حقه بازی و برخی دیگر روش های پزشکی معقول می باشند که هر یک محاسن خود را دارند.

اگرچه اغلب این موارد کاملا بی خطر هستند، اما تغییر زیاد در دمای بدن می تواند سیستم قلبی عروقی را به چالش بکشد و گرمای بیش از حد می تواند باعث آشفتگی کودکان، افراد مسن یا افراد با بیماری های قلبی و عروقی گردد.

اغلب روش های آب درمانی امن هستند. همچنین بیشتر آنها ساده، ارزان و حتی مفید هستند زیرا لذت بخش و سرگرم کننده می باشند، معمولا چیزهای سرگرم کننده برای درد خوب هستند. آب درمانی به صورت درمان معجزه آسای دردها نیست اما رویکردی درمانی است که بیماران با دردهای مزمن باید از آن استفاده کنند.

کمک به بدن

بدن به طور مداوم تلاش می کند تا گرمای خود را افزایش و سرمایه خود را کاهش دهد. این موضوع گاها مفید می باشد. مقدار زیادی از انرژی فیزولوژیکی ما به تعادل دمای بدن اختصاص می یابد. کل سیستم کنترل دما پیچیده می باشد و اثربخشی شگفت انگیزی دارد. متاسفانه این کافی نیست: گاهی ما قادر به حفظ دمای ایده ال نیستیم. گاهی اوقات ما برای کمک به تنظیم دمای بدن از حمام، آتش، کولر و حتی غذاهای گرم و خنک استفاده می کنیم.

زمان سرما خوردگی یا آسیب دیدگی کنترل درجه حرارات از اهمیت بیشتری برخوردار می گردد از این رو در این زمان آب درمانی مفید می باشد. یکی از مثال های مشهود حمام آب سرد در زمان گرمازدگی است. هنگامی که سلامت شما با تب یا عفونت به چالش کششده شده است، اهمیت آب درمانی غیر قابل انکار می باشد.

توجه به التهاب

یکی دیگر از دلایل قدرت شفادهنده آب درمانی کاهش التهاب می باشد. التهاب معمولا با زخم همراه می باشد شما می دانید که التهاب با درد، تورم، گرما و سوزش  همراه است. این یک واکنش طبیعی به هر نوع آسیب بافتی است. هرچند، معمولا بد به ضربه واکنش بیش از حدی نشان می دهد که گاهی بسیار چشم گیر است.

التهاب توسط عوامل زیادی ایجاد می گردد. تنها کمی خنک کننده برای التهاب زیاد می تواند تسکین قابل توجهی را به همراه داشته باشد. و نسبت به بسیاری از داروهای ضددرد امن تری می باشد (و هیچ اثر جانبی ندارد). برای پراکنده سازی التهاب کم اثر می توان از گرما استفاده کرد. متاسفانه بسیاری از مردم برای قرار دادن یک بسته گرمایی بر روی یک مصدومیت تازه به ویژه گونه های عضلانی شتاب زده عمل می کنند.

به جز چند مورد خاص، این کار اشتباه می باشد. هرگز به یک جراحت تازه گرما ندهید، با اینکار آن را بدتر می کنید و موجب تشدید فرآیند التهابی می گردید. در بعضی از شرایط مانند درد کمر، در صورت یکه مشکل هر ضربه باشد استفاده از کیسه گرما ممانعت ندارد.

به جریان انداختن خون

یکی از مهم ترین دلایل مفید بودن آب درمانی تحریک و کنترل جریان خون می باشد. گردش خون موجب تنظیم حرارت بدن می گردد. استفاده از آب درمانی به صورت قابل توجهی جریان خون را افزایش می دهد. سرعت گردش خون تحت تاثیر تغذیه و عملکرد سلول های بدن قرار دارد.

آیا تحریک گردش خون مفید می باشد؟

هیچ کس واقعا نمی داند اما به منزله شکلی از ورزش خفیف، خم شدن رگ های خونی بیشمار، مورد توجه قرار می گیرد و اگر فعالیت بدنی شما محدود باشد (به خاطر درد یا آسیب دیدگی)  بسیار برای شما مفید است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *