بلاگ

انواع خدمات ماساژ

ماساژ درمانی سابقه طولانی در فرهنگ‌های سراسر جهان دارد، احتمالاً به‌محض اینکه انسان متوجه شد وقتی کسی شانه‌هایش را ماساژ دهد احساس خوبی به او دست می‌دهد. تصور می‌شود اصطلاح ماساژ از واژه یونانی massein به معنای “برطرف کردن” گرفته‌شده است. امروزه بسیاری از مردم انواع ماساژ درمانی را برای اهداف مرتبط با سلامت استفاده می‌کنند. خدمات ماساژ درمانی برای دستیابی به بافت‌های نرم بدن مثل عضله، بافت همبند، تاندون‌ها و رباط‌ها استفاده می‌شود تا سلامتی و تندرستی فرد را ارتقا دهد. درمانگران ماساژ برای آزاد شدن تنش و بهبود گردش خون در بافت عضلات از مالیدن، نرم کردن و ضربه زدن به بافت‌ها استفاده می‌کنند. اغلب از روغن ماساژ برای چرب کردن پوست نیز استفاده می‌شود.

انواع مراکز ماساژ در تهران نیز وجود دارند که می‌توانید برای دلایل مختلفی چون کاهش استرس، شل شدن عضلات، بازسازی صدمات، کاهش درد و افزایش سلامتی و تندرستی خود به آن‌ها مراجعه کنید.

خدمات ماساژ برای هزاران سال است که انجام می‌شود و مرکز ماساژ تهران می‌تواند این خدمات را در اختیارتان قرار دهد. حدود ۸۰ سبک ماساژ با طیف گسترده‌ای از فشار، حرکات و تکنیک‌ها وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید. همه‌ی این خدمات ماساژ شامل فشار دادن، مالیدن یا ورز دادن عضلات و دیگر بافت‌های نرم با دست و انگشت است. گاهی اوقات حتی از ساعد، آرنج و یا پا نیز استفاده می‌شود. اگرچه مرکز ماساژ در تهران انواع خدمات ماساژ را ارائه می‌دهد اما به‌طورکلی ماساژ در دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شود: ماساژ توان‌بخشی و ماساژ آرام‌بخش.

ماساژ توان‌بخشی با عنوان ماساژ بافت عمیق، ماساژ پزشکی، درمانی یا بالینی شناخته‌شده است. در بسیاری از مراکز ماساژ در تهران مثل کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها و همین‌طور مرکز ماساژ تهران از انواع مختلف این ماساژ انجام می‌شود. ماساژ آرام‌بخش که با عنوان ماساژ سوئدی نیز شناخته‌شده است در چشمه‌های آب‌معدنی، مراکز سلامتی و استراحتگاه‌ها ارائه می‌شود.

در این مقاله قصد داریم ابتدا در مورد خدمات ماساژ و فواید آن صحبت کنیم. سپس چند نمونه از انواع ماساژ معرفی خواهند شد. با ما همراه باشید. 

  • خدمات ماساژ درمانی و تاریخچه آن
  • فواید ماساژ درمانی
  • انواع ماساژ

خدمات ماساژ درمانی و تاریخچه آن

ماساژ عمل مالیدن و ورز دادن بدن با استفاده از دست است. در طول ماساژ درمانگر برای کاهش درد و تنش بدن، فشار ملایم و یا قوی را روی عضلات و مفاصل بدن اعمال می‌کند. یک متخصص ماساژ کسی است که در مورد ماساژ دادن و علم آن آموزش‌دیده باشد. شواهد علمی در مورد ماساژ درمانی محدود است. دانشمندان هنوز پی نبردند که چه تغییراتی در بدن در طی ماساژ رخ می‌دهد و اینکه آیا آن‌ها بر سلامت تأثیر می‌گذارند، یا خدمات ماساژ چگونه می‌تواند بر بهبود سلامت تأثیرگذار باشد؟

به نظر می‌رسد که اگر ماساژ درمانی به‌درستی انجام‌شده و توسط یک متخصص آموزش‌دیده ارائه شود، می‌تواند کمی از خطرات جدی را بهبود ببخشد. یک درمانگر باید اطلاعاتی در مورد مراقبت‌های بهداشتی و سایر روش‌های مکمل و یا جایگزین، در اختیار ماساژ گیرنده قرار دهد. بهتر است درمانگر یک تصویر کامل، ازآنچه می‌خواهد انجام دهد را برای مدیریت سلامت فرد ارائه دهد. این امر به مراقبت‌های هماهنگ و ایمن، کمک خواهد کرد.

نوشته‌های باقی‌مانده از چین باستان، ژاپن، هند، مصر، یونان، رم نشان می‌دهد که تاریخچه ماساژ به هزاران سال پیش برمی‌گردد. ماساژ در اروپا در طول رنسانس به‌طور گسترده‌ای مورداستفاده قرارگرفته است. در دهه ۱۸۵۰ دو پزشک آمریکایی که در سوئد تحصیل می‌کردند نوعی خدمات ماساژ را در ایالات‌متحده انجام دادند که بسیار محبوب شده و بعدها برای اهداف مختلف بهداشتی ارتقا یافت. با پیشرفت علم در درمان‌های پزشکی و همین‌طور پیشرفت تکنولوژی خدمات ماساژ در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ میلادی، در آمریکا از رونق افتاد. تا اینکه در دهه ۱۹۷۰ مجدداً ماساژ درمانی احیا شده و علاقه‌مندان زیادی خصوصاً ورزشکاران را به‌سوی خود جذب کرده است.

فواید ماساژ درمانی

ماساژ بعنوان بخش مکمل و یکپارچه پزشکی مطرح شده است. خدمات ماساژ به همراه درمان‌های استاندارد برای طیف گسترده‌ای از شرایط روحی و جسمی ارائه می‌شود. افراد برای انواع مختلفی از اهداف مربوط به سلامت مانند کاهش درد، بازسازی آسیب‌دیدگی‌های ورزشی، کاهش استرس، افزایش آرامش، کاهش اضطراب و افسردگی و کمک به سلامت عمومی به مراکز ماساژ در تهران مراجعه می‌کنند. در لیست زیر به برخی از فواید ماساژ درمانی اشاره‌ شده است:

درد پشت: تحقیقات انجام‌شده در خصوص ماساژ نشان داده است که ماساژ درمانی می‌تواند برای کاهش درد پشت بدن مؤثر باشد.

سردرد: سردرد نیز به ماساژ درمانی پاسخ داده است. برخی مطالعات نشان می‌دهد که ماساژ درمانی می‌تواند تعداد میگرن یک فرد را کاهش دهد و همچنین باعث بهبود خواب شود.

آرتروز: در اولین کار آزمایی بالینی که با بررسی اثربخشی ماساژ سوئدی برای آرتروز زانو انجام‌شده است، شرکت‌کنندگانی که یک یا دو بار در هفته به مدت یک ساعت ماساژ دریافت کردند، درد، سفتی و عملکرد عضله آن‌ها بهبودیافته است.

سرطان: ماساژ می‌تواند به‌عنوان یک مکمل طب سنتی و طب غربی، سبب آرامش شده و علائم سرطان و عوارض جانبی درمان آن را کاهش دهد. خدمات ماساژ ممکن است به‌عنوان‌مثال برای کاهش درد، تورم، خستگی، تهوع، افسردگی و یا بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک‌کننده باشد. بااین‌حال مناطق خاصی نیز وجود دارند که بیمار سرطانی باید از ماساژ درمانی برای آن نقاط اجتناب کند. اگر مبتلابه سرطان هستید قبل از مراجعه به مرکز ماساژ در تهران با پزشک خود مشورت کنید.

افسردگی: بررسی ۱۷ آزمایش بالینی نشان داده است که ماساژ درمانی می‌تواند به کاهش افسردگی کمک کند. اما برای اختلالات اضطراب عمومی مؤثرتر از تأمین محیط آرام و تمرینات تنفسی عمیق نبوده است.

همچنین می‌توانید برای مشکلاتی نظیر اضطراب، اختلالات گوارشی، بی‌خوابی ناشی از استرس، سندرم درد مزمن، صدمات بافت نرم، جراحات ورزشی، درد مفاصل و فیبرومیالژیا(اختلالات مزمن درد عضلانی اسکلتی یا خستگی و حساسیت به لمس در یک نقطه خاصی از بدن) به مرکز ماساژ در تهران مراجعه کنید. علاوه بر فوایدی که ماساژ برای شرایط خاص یا بیماری ایجاد می‌کند، برخی افراد از ماساژ لذت می‌برند زیرا احساس آرامش و آسایش را در فرد ایجاد می‌کند. باوجود تمامی این مزیت‌ها نمی‌توان ماساژ را به‌عنوان جایگزینی برای مراقبت‌های منظم پزشکی در نظر گرفت. می‌توانید از پزشکتان اجازه بگیرید و در کنار هرگونه برنامه‌های درمان استاندارد از خدمات ماساژ نیز بهره ببرید.

انواع ماساژ

اگر به مرکز ماساژ تهران مراجعه کرده باشید متوجه می‌شوید که انواع مختلف ماساژ در زمان‌های مختلف محبوب بوده و ممکن است که این سؤال برایتان مطرح باشد که آیا سبک‌های خاص ماساژ همانند یک مد زودگذر هستند و یا آخرین تکنیک­های ماساژ درمانی سبب به وجود آمدن این سبک‌های متفاوت شده است؟ مهم‌تر این است که چگونه می‌توانید متوجه شوید که کدام سبک ماساژ می‌تواند به شما کمک کند؟

اکثر سبک‌ها اغلب از ضربه زدن‌های نرم و کوتاه و یا حرکت‌های ضربه دار برای مدت‌زمان طولانی، استفاده می‌کنند. بعضی از متخصصان ماساژ از روغن و لوسیون استفاده می‌کنند. ماساژ می‌تواند از ۵ دقیقه تا ۲ ساعت طول بکشد.

قبل از اینکه تصمیم بگیرید که از کدام سبک ماساژ می‌خواهید استفاده کنید باید از خودتان بپرسید که ماساژ را برای آرامش و کنترل استرس نیاز دارید و یا برای بهبود علائم و یا می‌خواهید برای یک وضعیت سلامتی خاص به شما کمک کند. قبل از اینکه وقتی را در مرکز ماساژ تهران رزرو کنید اجازه دهید که درمانگر بداند که به دنبال چه سبکی از ماساژ هستید و یا از درمانگر بپرسید که از چه سبک ماساژی استفاده می‌کند. بعضی از متخصصین از چندین سبک استفاده می‌کنند. یا ممکن است درمانگر متناسب با سن، شرایط فیزیکی، نیازهای خاص و یا اهداف خاص شما، سبکی خاص را برای ماساژ انتخاب کند.

بسیاری از انواع ماساژها مزیت­هایی بیش از آرامش را به همراه خواهند داشت و می­توانند برای بسیاری از مشکلات سلامتی مورداستفاده قرار گیرند. با این حال قبل از استفاده از ماساژ برای وضعیت سلامتی خود با پزشکتان مشورت کنید. در ادامه انواع مختلف ماساژ توضیح داده خواهد شد.

خدمات ماساژ

۱. ماساژ سوئدی: ماساژ سوئدی یک نوع ماساژ آرام برای کل بدن است بنابراین اگر برای اولین بار است که به مرکز ماساژ تهران مراجعه می‌کنید یا تنش زیادی دارید و یا بدنتان به لمس حساس است ماساژ سوئدی برایتان مناسب خواهد بود. این نوع ماساژ به آزادسازی گره‌های عضلانی بدن کمک می‌کند. همچنین برای زمانی که تمایل دارید در طول ماساژ استراحت کنید ماساژ سوئدی انتخاب خوبی خواهد بود. برای این ماساژ باید لباس‌های خود را درآورید و روی میز ماساژ دراز بکشید. درمانگر بدن شما را با یک ورق می‌پوشاند. درمانگر از این ورق برای پیدا کردن مناطقی که به ماساژ بیشتری نیاز دارد استفاده می‌کند. در این سبک از ماساژ درمانگر ترکیبی از حرکات مانند ضربه زدن، حرکت‌های آرام و طولانی در مسیر قلب، حرکات دایره‌ای عمیق، لرزش و ضربات آهسته و پیوسته، تکنیک‌های حرکتی مفصلی منفعل را انجام می‌دهد. ماساژ سوئدی معمولاً یک ساعت تا یک ساعت و نیم طول می‌کشد.

۲. ماساژ سنگ داغ: در مرکز ماساژ تهران، به کسی که درد و تنش عضلانی دارد یا کسی که می‌خواهد ریلکس کند، ماساژ سنگ داغ پیشنهاد می‌شود. این نوع ماساژ درمانی خدماتی مشابه ماساژ سوئدی ارائه می‌دهد تنها تفاوت آن این است که درمانگر به‌جای دست از سنگ داغ برای ماساژ استفاده می‌کند. این نوع ماساژ تنش عضلانی را کاهش می‌دهد، جریان خون را بهبود می‌بخشد و با استفاده از سنگ‌های داغ درد کاهش می‌یابد. بنابراین ماساژ سنگ داغ می‌تواند به تسکین تنش عضلانی، بهبود گردش خون، کاهش درد، تسکین استرس و افزایش آرامش کمک کند. در طول ماساژ، سنگ‌های داغ در مناطق مختلفی از بدنتان قرار داده می‌شوند. درمانگر ممکن است یک سنگ را در بخش‌های مختلف بدن نگه‌داشته و با تکنیک‌های ماساژ سوئدی فشاری ملایم به آن وارد ‌کند. گاهی اوقات از سنگ‌هایی از جنس سرامیک استفاده می‌شود. به هنگام ماساژ سنگ داغ نباید لباس به تن داشته باشید، مگر اینکه لباس‌زیرتان راحت باشد. در طول این ماساژ بدنتان با یک ورقی پوشانده می‌شود. این ماساژ معمولاً ۹۰ دقیقه زمان می‌برد.

۳. ماساژ آروماتراپی: خدمات ماساژ آروماتراپی برای افرادی که می‌خواهند احساس شفابخشی از ماساژ دریافت کنند مناسب است. این نوع ماساژ می‌تواند خلق‌وخو را بهبود بخشد، سبب کاهش اضطراب و استرس می‌شود، علائم افسردگی را کاهش می‌دهد، سبب از بین رفتن تنش‌های عضلانی می‌شود و همین‌طور برای تسکین درد نیز بسیار مناسب خواهد بود. آروماتراپی ترکیبی از فشارهای نرم و ملایم با استفاده از روغن‌های ضروری( روغن­های استخراج شده از گیاهان) است. معمولاً درمانگر ماساژ تصمیم می‌گیرد که از کدام روغن استفاده کند اما می‌توانید روغنی را که برایتان اولویت دارد انتخاب کنید. این روغن‌ها قبل از اعمال روی پوست رقیق می‌شوند. در طول ماساژ، کل بدنتان یک ماساژ کامل دریافت می‌کند این در حالی است که روغن‌ها روی پوست پخش‌شده و از طریق آن جذب می‌شوند. گاهی اوقات خدمات ماساژ تنها روی پشت، شانه و سر شما متمرکز می‌شود. در طول ماساژ نباید لباسی غیر از لباس‌زیر به تن داشته باشید. این سبک ماساژ نیز ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد.

۴. ماساژ بافت عمیق: فشاری که در اثر خدمات ماساژ بافت عمیق به بدن وارد می‌شود از ماساژ سوئدی بیش‌تر است. اگر مشکلات عضلانی مزمن مانند درد، آسیب یا عدم تعادل دارید این نوع ماساژ گزینه خوبی برایتان خواهد بود. با گرفتن این نوع ماساژ در تهران می‌توانید به تسکین عضلات سفت، کاهش دردهای مزمن عضلانی و همین‌طور کاهش اضطراب خود کمک کنید. در طول ماساژ بافت عمیق درمانگر از ضربات آهسته و فشار عمیق انگشتان برای از بین بردن تنش در عمیق‌ترین لایه‌های عضلانی و بافت‌های همبند استفاده می‌کند. این نوع ماساژ نیز یک ساعت تا یک ساعت و نیم طول می‌کشد. اگرچه بافت عمیق ممکن است سخت‌تر و قوی‌تر باشد اما نباید در طول ماساژ احساس درد کنید.

۵. ماساژ ورزشی: اگر حین ورزش مکرراً دچار آسیب عضلانی می‌شوید استفاده از خدمات ماساژ ورزشی برای شما بهترین گزینه است. اگر مستعد ابتلا به صدمات هستید با ورود به مرکز ماساژ در تهران این نوع ماساژ را انتخاب کنید زیرا می‌تواند برای جلوگیری از آسیب‌های ورزشی به شما کمک کند. شما می‌توانید از ماساژ ورزشی برای افزایش انعطاف‌پذیری و عملکرد خود استفاده کنید. علاوه بر این از خدمات ماساژ ورزشی می‌توان برای تسکین درد، تشویش و تنش عضلانی استفاده کرد. این نوع ماساژ می‌تواند بر روی کل بدن انجام شود و یا ممکن است درمانگر فقط روی قسمت‌های خاصی از بدن که به توجه بیشتری نیاز دارد متمرکز شود. بسته به نیاز شما ممکن است فشار عمیق با ضربه‌های تسکین‌دهنده به‌صورت متناوب انجام شود. چه لباس تنتان باشد چه نباشد شما می‌توانید از یک ماساژ ورزشی لذت ببرید. اگر ترجیح می‌دهید که لباس تنتان باشد، بنابراین مطمئن باشید که لباستان نازک و آزاد است و به درمانگر اجازه می‌دهد که به‌راحتی به عضلاتتان دسترسی داشته باشد. برای لذت بردن از یک ماساژ ورزشی باید ۶۰ تا ۹۰ دقیقه وقت بگذارید.

خدمات ماساژ

۶. ماساژ نقاط ماشه‌ای: ماساژ نقاط ماشه‌ای برای افرادی که درد مزمن دارند یا دچار صدمه شدند و همین‌طور کسانی که یک مسئله یا مشکل خاصی دارند، مناسب است. گاهی اوقات نواحی سفت در بافت‌های عضلانی که با عنوان نقاط ماشه‌ای شناخته‌شده‌اند می‌توانند باعث درد در قسمت‌های دیگر بدن شوند. با تمرکز بر تسکین نقاط ماشه‌ای می‌توان درد را کاهش داد. در ماساژ نقاط ماشه‌ای از تخته‌ای برای ایجاد ضربات روان استفاده می‌شود که جریان ملایم و آرام را با فشارهای قوی و عمیق‌تر ترکیب می‌کند. این نوع ماساژ نیز بر روی کل بدن انجام می‌شود اگرچه درمانگر بیشتر بر نقطه‌ی موردنظر که باید آزاد شود متمرکز می‌شود. در حین این ماساژ می‌توانید لباس سبک‌تر بپوشید و یا بخشی از بدن خود را بپوشانید. در این نوع ماساژ درمانگر برای ارائه خدمات ماساژ به ۶۰ تا ۹۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

۷. رفلکسولوژی: اگر به دنبال استراحت یا بازگرداندن سطوح انرژی طبیعی بدن خود هستید، زمان مراجعه به مرکز ماساژ در تهران بهتر است این نوع ماساژ را انتخاب کنید. اگر دوست ندارید که کل بدنتان توسط درمانگر لمس شود رفلکسولوژی گزینه‌ی خوبی برای شما خواهد بود. در این روش درمانگر از ماساژهای ملایم تا قوی استفاده می‌کند تا فشارهای متفاوتی را بروی قسمت‌های مختلف بدن مانند دست‌ها، پاها و گوش‌ها وارد کند. می‌توانید در حین ماساژ لباس شل و راحت بپوشید تا دسترسی به پاهای شما راحت‌تر باشد. خدمات ماساژ رفلکسولوژی نیم ساعت تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد.

۸. ماساژ شیاتسو(Shiatsu): این ماساژ برای افرادی که احساس استرس، درد و یا تنش دارند بسیار آرام‌بخش است. شیاتسو یک نوع ماساژ ژاپنی است که آرامش روحی و فیزیکی را ارتقا می‌بخشد، به استرس، اضطراب و افسردگی کمک می‌کند، سردرد را تسکین می‌دهد و در کاهش تنش عضلانی مؤثر است. ماساژ شیاتسو برای کل بدن قابل انجام است اما ممکن است درمانگر بر نقاط خاصی از بدن که به توجه بیشتری نیاز دارد، متمرکز شود. درمانگر برای ارائه خدمات ماساژ شیاتسو از دست‌ها، کف دست و شست خود برای ماساژ نقاط خاصی از بدن استفاده می‌کند و فشاری پالس گونه و یا ریتمیک را بر بدن اعمال می‌کند. در طول این ماساژ می‌توانید لباس به تن داشته باشید. این نوع ماساژ نیز ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد.

۹. ماساژ تایلندی: ماساژ تایلندی یکی از معروف‌ترین سبک‌ها در مراکز ماساژ در تهران است. افرادی که می‌خواهند شکل فعال‌تری از ماساژ را تجربه کنند ماساژ تایلندی انتخاب مناسبی برایشان خواهد بود. این نوع ماساژ در کاهش و تسکین درد و استرس بسیار کمک‌کننده خواهد بود. همچنین انعطاف‌پذیری، گردش خون و سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد. ماساژ تایلندی با استفاده از دنباله‌ای از حرکات کششی مشابه حرکات یوگا بروی کل بدن انجام می‌شود. درمانگر از کف دست و انگشتان خود برای فشار بر روی بدن استفاده می‌کند. در طول این ماساژ در موقعیت‌های مختلف کشیده شده و پیچ می‌خورید. بهتر است هنگام ماساژ لباس راحت و گشاد به تن داشته باشید. مدت‌زمان لازم برای ارائه خدمات ماساژ تایلندی ۶۰ تا ۹۰ دقیقه است.

۱۰. ماساژ صندلی: ماساژ صندلی برای افرادی که می‌خواهند یک ماساژ سریع و متمرکز روی گردن، شانه‌ها و پشت خود داشته باشند مناسب است. این نوع ماساژ برای افرادی که تابه‌حال تجربه ماساژ نداشته‌اند هم مناسب است. برای کاهش استرس و دست‌یابی به آرامش می‌توانید در مرکز ماساژ تهران از این نوع ماساژ بهره‌مند شوید. در این نوع ماساژ از فشارهای سبک و متوسط استفاده می‌شود. همان‌طوری که لباس به تن دارید روی صندلی مخصوص ماساژ بنشینید. کاملاً رها و باز روی صندلی بنشینید تا هم ‌پشتتان به صندلی بخورد و هم اجازه دهید درمانگر به پشتتان دسترسی داشته باشد. با این ماساژ در مدت‌زمان ۱۰ تا ۳۰ دقیقه از شر دردهای گردن، شانه و پشت رهایی می‌یابید.

درمجموع ماساژ درمانی روشی برای دستیابی به بافت­های نرم بدن از طریق ضربه زدن و مالیدن است. ماساژ یک راه مؤثر برای کاهش درد، استرس و تنش­های عضلانی است. ماساژ سوئدی، ماساژ بافت عمیق و شیاتسو از انواع مختلف ماساژ هستند که در مرکز ماساژ تهران ارائه می­شوند.

منابع:

https://www.webmd.com/balance/guide/massage-therapy-styles-and-health-benefits

https://www.medicinenet.com/massage_therapy/article.htm#what_do_massage_therapists_do_in_treating_patients

https://www.healthline.com/health/types-of-massage#aromatherapy

https://www.tripsavvy.com/what-is-massage-therapy-۳۰۸۵۹۱۸

https://www.nwhealth.edu/school-of-massage-therapy/massage-therapy-definition/

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/in-depth/massage/art-۲۰۰۴۵۷۴۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *