بلاگ

فواید یوگا برای بانوان

طی چند دهه گذشته شاهد تلفیق طب غربی و نظریه‌های روان‌شناختی با شیوه‌های کهن شرقی مانند یوگا و مدیتیشن برای مسائل مربوط به سلامت بانوان بوده‌ایم. این تلفیق ایده‌ها بسیاری از فواید یوگا برای بانوان ازجمله مشکلات احساسی، فیزیکی(بهبود خواب و کاهش وزن) و فواید اجتماعی(احساس وابستگی به دیگران)، را منعکس کرده و از آن پشتیبانی می‌کند. مزایای یوگا برای زنان واقعاً ارزشمند است زیرا مزایای فیزیکی و روانی متعددی را ارائه می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که طول عمر بانوانی که یوگا کار می‌کنند در مقایسه با سایرین بیشتر است. یوگا را می‌توان به‌عنوان پاک‌کننده ذهنی و بدنی تلقی کرد. یوگا بدن را پاک می‌کند و اجازه می‌دهد به سمت یک زندگی شاد هدایت شوید.

یوگا یک تکنیک ذهنی همراه با تنفس و حرکات فیزیکی است. مطالعات نشان داده است که یوگا در افزایش آگاهی ذهن و بدن، بهبود توانایی فیزیکی و پذیرش تجربه درونی احساسات و افکار بسیار مفید است. زنان به دلیل مشکلات مربوط به باروری در طول سال‌های تولد، به علت انتقال طبیعی هورمون­های فیزیولوژیک که با چرخه حیات تولیدمثل، مثل قاعدگی، بارداری، دوره پس از زایمان و یائسگی(برای زنان بالای ۵۰ سال) مرتبط است، بیشتر از مردان در معرض خطر مشکلات مربوط به سلامت قرار می‌گیرند. یوگا در بارداری فواید زیادی برای بانوان دارد. تمرین یوگا قبل بارداری، یوگا در بارداری و بعد از زایمان به حفظ سلامت مادر و کودک کمک می‌کند. یوگا یک راه عالی برای از بین بردن درد است. زنانی که در کلاس‌های یوگا در بارداری شرکت می‌کنند درد پا و پشتشان کاهش‌یافته و دیگر فشارخون بالا در دوران بارداری آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

یوگا برای بهبود سلامت قلب، کاهش علائم افسردگی و از بین بردن دردهای مزمن در دوران بارداری بسیار مفید است. کوچک کردن شکم بعد از زایمان با یوگا از دیگر فواید این تمرین ذهنی و بدنی است که به کمک آن می‌توانید حس متفاوتی از کاهش وزن و تناسب‌اندام را تجربه کنید.

در این مقاله قصد داریم در مورد یوگا در بارداری و تأثیر حرکات یوگا بر کوچک شدن شکم بعد از زایمان صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

 

  • یوگا در بارداری
  • کوچک کردن شکم بعد از زایمان با یوگا

یوگا

یوگا در بارداری

زمانی که حامله هستید گمان می‌کنید بدنتان با شما بیگانه شده است. تغییر بدن در دوران بارداری از کنترل شما خارج است و می‌تواند حس دور شدن از خود را در شما ایجاد کند. وقتی باردار می‌شوید باید تمام آنچه در مورد بدنتان می‌دانستید را بیرون بریزید چون بدنتان در حال انجام کار شگفت‌انگیزی است.

ما اغلب می‌گوییم هرزمانی که بدن روی مت یوگا قرار می‌گیرد با سایر زمان‌ها متفاوت است، در دوران بارداری این تفاوت دو برابر است. با بدنتان دوباره ارتباط برقرار کنید و سفرتان را بپذیرید. یوگا در بارداری یک راه عالی برای آماده شدن فرایند تولد و دیگر شرایط دوران بارداری است و این احساس را در جامعه ایجاد می‌کند که بارداری بانوان نباید کم‌ارزش دیده شود. اگرچه مطالعات زیادی در مورد یوگا در بارداری انجام ‌نشده است اما به‌طورکلی یوگا برای مادران باردار و جنین مفید است. اگر وضعیت بارداری‌تان خطرناک است و یا عوارض دیگری برایتان وجود دارد بهتر است قبل از شروع کلاس‌های یوگا در بارداری با تیم پزشکی خود مشورت کنید.

در دوران بارداری بدنتان هورمونی به نام ریلاکسین تولید می‌کند که بدنتان را نرم کرده تا محیط رشد کودک مهیا شده و مادر برای زایمان آماده شود. ترشح این هورمون در بدن سبب می‌شود که انعطاف‌پذیری بیشتری را در خود احساس کنید اما باید مراقب باشید زیرا ممکن است مفاصل و رباط‌ها بی‌ثبات باشند. بزرگ‌ترین خطر یوگا در بارداری خطر افتادن است. بنابراین بهتر است برای کاهش این خطرات بیشتر مراقب باشید خصوصاً زمانی که شکمتان بیرون زده است. پرانایاما در یوگا ممکن است در شما ایجاد سرگیجه کند بنابراین آن را انجام ندهید تا خطر از حال رفتگی کاهش یابد. برخی سبک‌های یوگا مانند هاتا یوگا و بیکرام یوگا، سبب گرم شدن هسته مرکزی بدن یعنی شکم می‌شوند، بنابراین از انجام آن‌ها در دوران بارداری باید اجتناب کرد.

همان‌طوری که می‌دانید بارداری به سه دوره سه‌ماهه تقسیم‌بندی می‌شود. در سه‌ماهه اول بارداری تغییرات بدن مادر کم است زیرا شکم بزرگ نشده است. بنابراین در این دوره از بارداری بیشتر از سایر دوره­ها می‌توانید بدنتان را بچرخانید و یا مدیتیشن کنید. ممکن است احساس خستگی یا تهوع داشته باشید بنابراین به خودتان فشار نیاورید و شدت تمریناتتان را کمتر کنید. اکثر زنانی که قبل از بارداری در کلاس‌های یوگا شرکت می‌کردند می‌توانند با روال معمول خود ادامه دهند اگرچه توصیه می‌شود بارداری خود را با مربی در میان بگذارید.

سه‌ماهه دوم بارداری زمان ایده­آل برای شروع کلاس‌های یوگا در بارداری است. در این دوران بیشتر به وضعیت‌های مخصوص یوگا در بارداری و توصیه‌های آن نیاز دارید. همان‌طور که رحم در حال بزرگ شدن است باید از هرگونه حرکتی که سبب فشار آوردن به شکم می‌شود اجتناب کنید. همچنین پیچیدگی عمیق نیز در این دهه بارداری توصیه نمی‌شود.

در سه‌ماهه سوم بارداری شکم بسیار بزرگ‌شده لذا برای قرار گرفتن در وضعیت ایستاده باید بیشتر مراقب باشید. ایستادن در یک وضعیت مطلوب به شما کمک می‌کند تا از خطر سقوط در امان بمانید. به این دلیل از انجام حرکات وارونه یوگا در این دوران دلسرد می‌شوید. طبق مطالعات صورت گرفته در خصوص تأثیر عملکرد یوگا در سه‌ماهه سوم بارداری که برای اولین بار انجام‌شده است مشخص شد که هیچ‌کدام از حرکات سگ سرپایین و شاوآسانا در یوگا سبب پریشانی جنین نشده است. بااین‌حال ممکن است در بعضی موارد جنین احساس ناراحتی کند لذا اگر در کلاس‌های یوگا در بارداری شرکت می‌کنید مراقب باشید.

یوگا

کوچک کردن شکم بعد از زایمان با یوگا

پس‌ازاینکه نوزاد خود را به دنیا آورده‌اید ممکن است مشتاق باشید که تمرین یوگا خود را از سر بگیرید. اگر زایمان طبیعی داشته‌اید پزشکان توصیه می‌کنند که شش هفته بعد از زایمان می‌توانید تمرینات یوگا را آغاز کنید اما در صورت سزارین بهتر است کمی بیشتر صبر کنید. زمانی که اجازه پزشک خود را دریافت کرده و هیچ خونریزی قابل‌توجهی ندارید آماده یوگا بعد از زایمان هستید.

یوگا یک پکیج کاملی از تکنیک‌های حرکتی و تنفسی برای بدن، ذهن و روح است. یوگا یکی از بهترین تمرینات پس از بارداری برای کوچک کردن شکم است. کوچک کردن شکم بعد از زایمان با یوگا بسیار ساده است. کافی است به یوگای صبحگاهی عادت کرده تا هم تناسب بدنتان را بازیابید و هم برای بقیه روز انرژی ذخیره کنید.  علاوه بر اینکه کوچک کردن شکم بعد از زایمان با یوگا امکان‌پذیر است، می‌توانید سایر توانایی‌های فیزیکی خود را نیز با یوگا بازگردانید. یوگا می‌تواند به سازمان‌دهی مجدد قدرت مرکزی بدن کمک کند و می‌تواند خطرات ناشی از اختلالات کف لگن که به زایمان مربوط می‌شود را به حداقل برساند.

یوگا اثرات افسردگی پس از زایمان که یکی از نگرانی‌های بسیار جدی زنان است را کاهش می‌دهد. یوگا می‌تواند به شما در مدیریت فشارهای ناشی از کار، زندگی و نگرانی‌های خانوادگی در دوران بارداری و بعدازآن کمک کند. بنابراین یک ساعت تمرکز بر روی خود و زندگی جدیدتان می‌تواند برای شما و کودکتان بسیار مفید باشد.

درمجموع به‌طور عمده تمرین یوگا در بارداری و یا قبل و بعدازآن به زنان کمک می‌کند تا زایمانی بدون درد را تجربه کنند زیرا یوگا به‌طور بالقوه بر افزایش قدرت هسته‌ی مرکزی بدن تمرکز دارد. برخلاف سایر تمرینات ورزشی که بر جسم تمرکز می‌کنند یوگا بسیاری از مزایای روان‌شناختی برای مادران مانند کاهش سطح اضطراب و افسردگی را به دنبال داشته و به آن‌ها کمک می‌کند تا بارداری شادتر و متعادل‌تری را تجربه کنند.

منابع:

https://poweryoga.com/blog/benefits-yoga-women/

http://www.mybeautygym.com/22-yoga-benefits-for-women-health/

https://wiseoldelephant.co.uk/article/the-benefits-of-yoga-for-women-over-50s

https://www.verywellfit.com/pregnancy-yoga-4013139

https://parenting.firstcry.com/articles/best-exercises-to-reduce-tummy-after-delivery/

https://utswmed.org/medblog/yoga-and-pregnancy/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *